Ludoterapia: efecte asupra creativitatii

Dezvoltarea creativităţii şi exprimării emoţiilor:

Diferitele jocuri din ludoterapie (terapia prin joc) permit exprimarea personalităţii prin intermediul corpului, modelarea şi controlul expresiei emoţionale, dar, în acelaşi timp, ajută şi la dezvoltarea recunoaşterii expresiilor de către ceilalţi. Prin intermediul jocurilor, copilul poate experimenta noi mijloace de a se exprima, de a se face înţeles, folosindu-şi capacităţile creative, iar recunoaşterea sau nerecunoaşterea a ceea ce el a exprimat de către ceilalţi îl ghidează, el putând să-şi redefinească standardele de expresie. Observând că este înţeles, copilul capătă mai multă încrede în sine, în puterea sa de a se exprima. În acelaşi timp îi creşte şi încrederea în colegii de echipă. Jocul este o activitate care permite copilului să stabilească legături între el şi lume, între el şi ceilalţi. Aceste legături îi asigură o anumită coerenţă, o unitate.

Verbalizarea: in joc, ne amuzăm modificându-ne vocea. Ea devine mai fermă, mai stridentă sau mai nazalizată. Ea poate fi un obiect suplimentar util pentru expresia emoţională a personajului. “Vocea noastră are nenumărate posibilităţi de expresie şi poartă amprenta amintirilor noastre emoţionale, a imginarului nostru, a inconştientului colectiv. Vocea este partea prin care se exprimă în mare parte emoţiile.” (Sylvander B.)[1]

Prin intermediul jocurilor ludoterapiei, copilul poate să experimenteze exprimarea verbală a diferitelor emoţii, prin diferite tonalităţi. Astfel, copilul are ocazia să exprime sentimente refulate, să răbufnească, să strige după ajutor, dar are ocazia să înveţe şi să-şi tempereze tonul, să se exprime şi altfel decăt strigând. Află că este înţeles mai bine folosind anumite tonalităţi şi îşi creează propria tonalitate de care are nevoie pentru a se exprima. “Fie că este produsă prin emisie vocală, fie prin intermediul unui obiect, sunetul, ca şi gestul, este proiecţia simbolică a Eu-lui în spaţiu. Zgomotul este afirmarea sinelui, cucerirea unui spaţiu sonor.”( Lapierre A.; Aucouturier B.)[2]

Favorizarea comportamentului creativ:

Jocul este un mijloc de exprimare liberă a creativităţii. Una din premizele jocului din cadrul ludoterapiei este acceptarea necondiţionată a celorlalţi, a valorilor acestora şi a modului lor de exprimare. Totuşi, pentru a se putea juca cu ceilalţi, copilul trebuie să se raporteze la personalităţile, valorile, modurile de exprimare ale celorlalţi şi să încerce să îi înţeleagă. Făcând toate acestea, fiecare copil ajunge să aibă încredere în colegii săi, să se simtă sigur pe sine, având în acelaşi timp ocazia de a-şi explora propriul univers, nestingherit de aprecieri exterioare critice.



[1] SYLVANDER, B.; Du travail du clown a la clownanalyse; Joker document, nr.2 - Le Betaclown – Lombez, p.42

[2] AUCOUTURIER, B., LAPIERRE, A.; La simbolique du mouvement –Psychomotricite et education; EPI editeurs, Paris, 1975, p. 73



OANA SOROAGA

Psiholog clinician

Niciun comentariu: